TEST TEST TEST

72

Ne kanske att man kunde bli seriös med sin blogg någon gång. Kanske jag ska göra detta inlägg till ett seriöst försök.

En sak som jag tänk på under dagarna jag har kommunjobbat. Det är synen på Nykterister. Jag jobbade ju somsagt på JUNIS läger. Det är iogt-nto´s (man kan ju alltid hoppas att jag stavade rätt) junior förbund. Men iallfall synen för nykteriser har för mig alltid varit en grå hårig tant på 60år som fortfarande har samma kläder som hon hade ibörjan av 70-talet. Intressanta liv hade hon haft , Kanske att hon stod med blommor ihåret och dansade i takt med alla de tusen hippies som var på woodstock. Hon gick på droger, och sen när hon kom hem till Sverige besökte hon minst 5 olika rehabliterings hem. Eller så var det så att hon förmodligen haft ett väldigt tråkigt liv och bara bestämt sig för att bli nyktersist för att hitta någon som vill prata med henne överhuvudtaget. Kristen och har haft en pojkvän i sitt liv, När hon var 15år det förhållande varade i 2månader och 6veckor av de låg killen hennes med henne betydligt snyggare kompis. Fast hon sitter även i sina kläder från 70-talet och bor kanske hemma hos sina föräldrar och inte har någon tv.
Är det någon som känner igen sig?
Så är iallafall min syn.
Men allt detta ändrades när jag beslöt mig för att söka till Junis piratläger.
jag kom dit första gången och möttes faktist av en kvinna som passade in i kategorin "tönt utan tv". Men hon visades vara rätt trevlig. Men Min chef hansa. Han var en mycket rolig prick som verkligen ändrade min syn. Det var en man i 30+ åldern som till synes älskade mat, svor och berättade var han tyckte om folk. Men han var också en man med ett stor hjärta och var trevlig som få chefer verkligen är.
Han var nykterist och kristdemokrat. men var dock inte kristen.
Om jag hade sett han på stan hade jag troligtvis trott att detta var en människa som älskade att knäppa en bärs framför tvn när dagens trav gick. Men så var det inte. Han var nykterist och troligtvis knäppte en cola istället.
ja hansa ändrade min syn. men det gjorde även det yngre ledarna som var med.
På det första lägret var det 4 grabbar som var med hampus aka bert, Per, Sten & Andreas. Alla var faktist vid första ögonkastet ganska lik så som jag ser nykterist grabbar i tonåren. Men dock hade jag otroligt fel. Riktigt härliga grabbar med ett stort sinne för humor. Jag har nog alltid sett nykterister som asexuella människor som såg sex som något fel. Men vissa av dessa killar älskade att dra till med lite skämtsamma oblyga sexskämt. Ne grabbarna verkligen bjöd på sig själv. Och det älskade jag.
Så min syn för nykterister sitte förmodligen lite kvar av den dära 60åriga tanten, men för Män i 30+åldern och killar i tonåren har det ändrats så otroligt mycket. Och det är jag väldigt tacksam över. Det är skönt ibland att få reda på att ens fördommar är fel.
Och tur är att man vågar testa nya saker så att fördommarna försvinner

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0